Αγαπητοί συνδημότες και συνδημότισσες,
Η δημοκρατία απαιτεί πολιτική σαφήνεια των προθέσεων και σεβασμό των ψηφοφόρων. Με αυτό σαν οδηγό θα προσπαθήσω να συγκεκριμενοποιήσω τις θέσεις μου και να δεσμευτώ απέναντι σας. Όπως επιχειρηματολόγησα σε παλαιότερο άρθρο μου ο στόχος ανάπτυξης του δήμου θα πρέπει να είναι η αύξηση της ελκυστικότητας του σαν τόπου διαμονής, σαν τόπου εργασίας, σαν τόπου διακοπών και σαν τόπου επενδύσεων με παράλληλη ενίσχυση μιας βιώσιμης αειφόρου οικονομίας. Κύριοι άξονες αυτή της αναπτυξιακής στρατηγικής θα πρέπει να είναι η δημιουργία ευκαιριών για απασχόληση και επενδύσεις , η τόνωση της τοπικής επιχειρηματικότητας και της αυτό-απασχόλησης και τη αναβάθμιση των κοινωνικών, πολιτιστικών, ψυχαγωγικών και εμπορικών στοιχείων της περιοχής.
Η συμμετοχή του συνόλου των παραγωγικών φορέων της περιοχής στον σχεδιασμό και την αναπτυξιακή διαδικασία είναι αναγκαία για να επιτύχει ένα τέτοιο εγχείρημα.
Σαν δημοτική σύμβουλος ΔΕΣΜΕΥΟΜΑΙ ότι θα προσπαθήσω να συμπεριλάβω στο «πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα» που πρέπει να ετοιμάσει ο δήμος μέχρι το Σεπτέμβρη του 2011 και στα «ετήσια προγράμματα δράσης», τις παρακάτω προτεραιότητες για ανάπτυξη .
1. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΞΥΠΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρωτογενής τομέας, Σε συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έμφαση στις δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης άξιας (μεταποιητικές μονάδες, συσκευαστήρια, κατατακτήρια λαχανικών, επεξεργασία ρητίνης, τυροκομεία, κλπ) των αγροτικών, δασοκομικών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Αυξηση της παραγωγικότητας και εμπορευσιμότητα των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα (έξυπνες καλλιέργειες, βιολογικά προϊόντα, παραγωγή πιστοποιημένων κηπευτικών, Προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης κλπ.). Συνεταιριστικά μοντέλα παραγωγής και ομάδες καλλιεργητών όπως ο «Αγροτουριστικός Οικοτεχνικός Συνεταιρισμός Πηλίου», και η Ομάδα Παραγωγών «Λαχανόκηπος», στα Τρίκαλα. Καλύτερη αξιοποίηση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ, ΟΠΑΑΧ και LEADER 2010
Αειφορικός Τουρισμός. Σε αντίθεση με αυτό που πολλοί πιστεύουν στα χωροταξικά σχέδια περιοχή προορίζεται για τουριστική ανάπτυξη. Η Βόρεια Ευβοια διαθέτει πολλά από τα μορφολογικά και γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Χαλκιδικής και του Πηλίου (όπως και παρόμοια με αυτά εγγύτητα και οδική πρόσβαση με μεγάλααστικά κέντρα). Λάθος επιλογές , και η έλλειψη καθαρού τουριστικού προσανατολισμού είναι οι λόγοι που δεν έχει αναπτυχτεί τουριστικά στο βαθμό των περιοχών αυτών. Επικρατούσε και επικρατεί η στενόμυαλη αρχή «ότι φέρνει δουλειές είναι καλό». Η εμμονή ότι μια μικτή μορφή ανάπτυξης είναι δυνατή άσχετα από τις συγκρούσεις που μπορεί να δημιουργηθούν με αλλους τομείς είναι προβληματική. Το φυσικό περιβάλλον είναι το βασικό πλεονέκτημα της περιοχής για το μέλλον της τουριστικής ανάπτυξης της και θα πρέπει να αναδειχθεί και να προστατευτεί από χρήσεις που το υποβαθμίζουν. Επίσης θα πρέπει να πάρουμε μαθήματα από άλλες χώρες για την αειφορία του τουρισμού. Χώρες που έχουν μάθει από της μη αειφόρες επιλογές τους. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να μελετηθεί το μοντέλο των «urbanizaciones turisticas» στην Ισπανία όπου μετά την αποτυχία της άναρχης τουριστικής ανάπτυξης του 70 και 80, η τουριστική οικιστική δόμηση συγκεντρώνεται σε συγκεκριμένους χώρους, αφήνοντας ανέγγιχτες τις φυσικές ομορφιές της περιοχής (και την ελκυστικότητα τους σε τουρίστες). Δεν θέλουμε την μοίρα των Μπενιτσών στην Κέρκυρα. Προτείνω τα παρακάτω:
α. Δημιουργία Περιοχής Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α. που προβλέπει ο νόμος για τα επιχειρηματικά πάρκα 2545/1997) για συγκέντρωση των τουριστικών εγκαταστάσεων σε μια περιοχή, που θα λειτουργήσει σαν πόλος έλξης και ανάπτυξης.
β. Προσέλκυση τουριστικών επενδύσεων. Η αύξηση της ελκυστικότητας της περιοχής και της ποιότητας ζωής είναι ο καλύτερος τρόπος να έρθουν επενδύσεις. Διευκολύνσεις των επενδυτών με άδειες, υποδομές, κλπ.
δ. Βελτίωση και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος με επικέντρωση στη υψηλή ποιότητα και την υψηλή προσθεμένη άξια (καλύτερη ποιότητα στα καταλύματα, χώρους εστίασης, χώρους αναψυχής,πολιτιστικές υποδομές, παραθαλάσσια αθλητικά κέντρα, υποθαλάσσιο πάρκο για προσέλκυση δυτών, κλπ).
ε. Αντιμετώπιση της εποχικότητας. Ανάπτυξη θερινού και χειμερινού τουρισμού, άλλων ειδικών μορφών τουρισμού. Προσανατολισμός σε άλλο είδος τουριστών. Ο οικογενειακός τουρισμός είναι ο επικρατέστερος στην περιοχή. Έχει μικρή περίοδο και επικεντρώνεται στις περιόδους των σχολικών διακοπών. Λογω του μεγέθους του, θα πρέπει να αναπτυχθεί περισσότερο και να γίνει ελκυστικότερος στα παιδιά διαφόρων ηλικιών, από την προσχολική ως την εφηβεία (με παιδικές χαρές και δημιουργικές δραστηριότητες , ασφαλείς και καθαρές παραλίες, θαλάσσια σπορ, συναυλίες, φεστιβάλ, κλπ). Άλλες μορφές τουρισμού και εναλλακτικός τουρισμός είναι δυνατόν να αναπτυχθούν: Η πλούσια χλωρίδα και πανίδα μπορεί να εκμεταλλευτεί για να προσελκύσει τους περιβαλλοντικά ευαίσθητους τουρίστες (με μονοπάτια, ποδηλατικές και θεματικές διαδρομές, ορνιθό-παρατηρητήρια, κλπ.). Προσέλκυση τουριστών που αναζητούν την περιπέτεια (ανάπτυξη ποδηλασίας βουνού, ιστιοπλοΐας, αναρρίχηση γκρεμών, αλεξίπτωτα πλαγιάς, καταδύσεις, κλπ) ή αυτών που επιζητούν την «μοναδική εμπειρία» ή να γιορτάσουν μια επέτειο (τοπικές γιορτές, αναβίωση/αναβαθμιση των πανηγυριών, καλό φαγητό, προσωπική εξυπηρέτηση, τοπικές νοστιμιές, ατμόλουτρα, τζακούζι, ήσυχες παραλίες, αξιοθέατα πολιτιστικής κληρονομιάς, κλπ.)
Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Θεσσαλίας- Στερεάς Ελλάδας- Ηπείρου" (υποπρογράμματα: Βελτίωση των τουριστικών υπηρεσιών στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Έργα προώθησης ειδικών μορφών τουρισμού στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Ενίσχυση της πολιτιστικής ανάπτυξης και του τουρισμού στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Τουριστική προβολή Περιφέρειας), Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα" (υποπρόγραμμα: "Πράσινος Τουρισμός")
2. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ.
Βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών και την ανάπτυξη νέων υποδομών. Έμφαση στο οδικό δίκτυο και την ολοκλήρωση του λιμανιού . Βελτίωση και επέκταση του οδικού δικτύου, η επίστρωση δρόμων, η κατασκευή πεζοδρομίων και χώρων στάθμευσης καθώς και παραλιακοί πεζόδρομοι. Σύνδεση με τις Βόρειες Σποράδες και την Φθιώτιδα με δημοτικά θαλάσσια ταξί, ενοποίηση των παραλίων από Σαρακήνικο μέχρι Κοτσικια, δημιουργία μαρίνων (για την εκμετάλλευση του θαλάσσιου τουρισμού και της εγγύτητας με την Σκιάθο). Ηλεκτρονική συνδεσιμότητα και ελεύθερο ευρυζωνικό ασύρματο δίκτυο σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα.
Χρηματοδότηση: Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Θεσσαλίας- Στερεάς Ελλάδας- Ηπείρου", Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας", Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ψηφιακή Σύγκλιση"
3. ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΕΞΩ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ (ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ).
Ο νομός Ευβοίας (Νομαρχία) ήταν από τους τελευταίους που υιοθέτησε τα Κέντρα Υποδοχής Επενδυτών. Η δημιουργία οργανωμένου δημοτικού «Κέντρου Υποδοχής και Ενεργού Αναζήτησης Επενδυτών» καθώς και «θυρίδας επιχειρηματικότητας» είναι βασικά για την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη του νεου δήμου.
4. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ.
Προώθηση της επιχειρηματικής νοοτροπίας και της αυτό-απασχόλησης.
Παγκόσμια, οι περιοχές με την μεγαλύτερη αύξηση της επιχειρηματικότητας έχουν τις μεγαλύτερες μειώσεις της ανεργίας. Σε συνεργασία με το υπουργείο παιδείας και τους εκπαιδευτικούς θα πρέπει να ξεκινήσει η καλλιέργεια επιχειρηματικής νοοτροπίας στους νέους του δήμου και η αλλαγή της στάσης για την αυτό-απασχοληση μέσα στα σχολεία. Αυτό μπορεί αν γίνει με την υιοθέτηση του προγράμματος της ΕΕ για μαθητικές εταιρείες ( οι μαθητές διευθύνουν μια πραγματική ή εικονική μίνι εταιρεία στο σχολείο) . Η Ελλάδα έστω και καθυστερημένα άρχισε να προωθεί αυτό το πρόγραμμα στα ΕΠΑΛ και ίσως και στα λύκεια. Είναι αξιοσημείωτο ότι περίπου το 20% των ατόμων που συμμετέχουν σε δραστηριότητες μαθητικών εταιρειών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ιδρύουν δική τους επιχείρηση μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους .
Διαγωνισμοί επιχειρηματικής ιδέας και σχεδίου για μαθητές και σπουδαστές από το δήμου, με στήριξη των νικητών να ξεκινήσουν την δική τους επιχείρηση στην περιοχή.
Προώθηση και αξιοποίηση των προγραμμάτων που βοηθούν νέους να ξεκινήσουν την επιχείρηση τους όπως η δημιουργία «Θυρίδας Νεανικής Επιχειρηματικότητας», «Πρόγραμμα Νέων Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΝΕΕ)», «Πρόγραμμα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας», «Πρόγραμμα Μεταποίηση στις Νέες Συνθήκες», Πρόγραμμα ανταλλαγών «Erasmus για νέους επιχειρηματίες» που δίνει την δυνατότητα σε νέους επιχειρηματίες να αποκτήσουν γνώσεις δίπλα σε έμπειρους επιχειρηματίες , Το δίκτυο γυναικών - «πρεσβευτών» επιχειρηματικότητας για τις αποφοίτους πανεπιστήμιου
Δημιουργία Γραφείου Διασύνδεσης ή Κέντρων Προώθησης στην Απασχόληση
Χρηματοδότηση μπορεί να εξασφαλιστεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση & Δια βίου Μάθηση» της ΕΕ, τα «Ταμεία Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας» και «Ταμεία Επιχειρηματικότητας», Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού" (υποπρογράμματα: Ειδικό Διετές Πρόγραμμα Ενίσχυσης Εργοδοτών με επιχορήγηση των ασφαλιστικών εισφορών για την πρόσληψη 25000 ανέργων, Προκατάρτιση – κατάρτιση ανέργων ΕΚΟ σε πιστοποιημένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ)), Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα", Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση"
5. ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Η ποιότητα της ζωής είναι βασική για την βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Οι αντιλήψεις που επικρατούν για την περιοχή είναι εξίσου σημαντικές όπως η πραγματική ποιότητα ζωής, στις εμπορικές και επενδυτικές αποφάσεις και στο που οι άνθρωποι επιλέγουν να ζήσουν ή ποια περιοχή θα επισκεφτούν.
α. δια-δραστική ιστοσελίδα που θα προωθεί τον δήμο (σε τουρίστες και επενδυτές) και θα δίνει πληροφορίες για τις εταιρείες και τους επαγγελματίες της περιοχής (ξενοδοχεία, καταστήματα, κλπ), δραστηριότητες, κλπ.
β. Εκστρατεία μάρκετινγκ της περιοχής (διαφήμιση, συμμετοχή σε εκθέσεις, εμπορικές αποστολές, κλπ) για ενημέρωση του ευρύτερου κοινού και αλλαγή των αντιλήψεων για την περιοχή.
γ. Εκδηλώσεις. Η ενίσχυση της πολιτιστικής ελκυστικότητας του δήμου μέσα από την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού των αλλά και μέσω της παροχής μιας σειράς πρωτότυπων πολιτιστικών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων (συναυλίες, εκθέσεις, φεστιβάλ μουσικής, χορού, θεάτρου, κινηματογράφου κλπ)
6. ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Ρύθμιση του είδους, της έντασης και της ανάμειξης των επιθυμητών χρήσεων γης. Βελτίωση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος. Αποκατάσταση, βελτίωση και δυναμική ανάπλαση των ανοιχτών ελεύθερων χώρων. Ανάληψη δράσεων για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου, όπου αυτό έχει αλλοιωθεί από ανθρώπινες παρεμβάσεις (π.χ., μετατροπή των λιμνών Παρασκευοράματος και Κακάβου σε υδροπάρκα και χώρους αναψυχής, παραποτάμια πάρκα, εφαρμογή της πρότασης της Νομαρχίας για το όρος Κανδήλι). Ανάδειξη των αξιόλογων στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος (Μεγας Πλάτανος, πλατανόδασος) και σύνδεση τόσο μεταξύ τους (μονοπάτια που συνδέουν παραλίες, χωριά, καταρράκτες, λίμνες, φαράγγια, εκκλησάκια, ιστορικούς χώρους κλπ). Ανάδειξη χαρακτηριστικών κτισμάτων της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (π.χ. Μεγάλη Οικία Βουδούρη στο Μαντούδι, Αρχοντικό Τομπάζη στις Κεχριές,κλπ). Δημιουργία λιθόστρωτων. Ανάδειξη των ιστορικών στοιχείων και των χώρων που είναι ευρύτερα γνωστοί ή επιδιώκεται να προβληθούν ως σημαντικά παραδοσιακά χαρακτηριστικά της ταυτότητας του δήμου (απολιθωμένο δάσος Κερασιάς, Μαντείο Ροβιών, Αρχαία Κήρινθος, Πύργος Μπέζα, Πύργος Ροβιών, κλπ). Ανάπτυξη πολιτιστικών υποδομών (Μουσεία Κερασιάς, Λίμνης, Αγίας Άννας και πιθανόν ίδρυση μουσείου Μαντουδίου). Διατήρηση και ανάδειξη σημαντικών στοιχείων (π.χ. παλιές βρύσες όπως στις Κεχριές και την Σκεπαστή, πηγάδια, κλπ). Αναβάθμιση των πλατεών, καθορισμό χώρων κοινωνικών εκδηλώσεων (υπαίθριων / κλειστών). Ελαχιστοποίηση της διερχόμενης κυκλοφορίας, περιμετρικοί χώροι στάθμευσης. Χάραξη περιφερειακού οδικού δικτύου. Πιθανή δημιουργία θεματικού πάρκου.
Χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Θεσσαλίας- Στερεάς Ελλάδας- Ηπείρου" (υποπρογράμματα: Ανάδειξη οικοσυστημάτων, φυσικών μνημείων, ευαίσθητων περιοχών & δημιουργία υποδομών παρατήρησης και ερμηνείας της φύσης στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Ανάδειξη οικοσυστημάτων, φυσικών μνημείων, ευαίσθητων περιοχών & δημιουργία υποδομών παρατήρησης και ερμηνείας της φύσης στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας «έργα προώθησης ειδικών μορφών τουρισμού στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας» , « ενίσχυση της πολιτιστικής ανάπτυξης και του τουρισμού στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας». Βελτίωση των τουριστικών υπηρεσιών στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Προστασία και Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Ανάπτυξη Πολιτιστικών Υποδομών). Επιχειρησιακό πρόγραμμα "Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη" (υποπρογράμματα: Υποστήριξη της εφαρμογής του χωροταξικού σχεδιασμού. Ενέργειες περιβαλλοντικής προστασίας, Εκπόνηση μελετών για την υποστήριξη του, Σχέδια διαχείρισης περιοχών με οικολογικό ενδιαφέρον, Περιβαλλοντική ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, Αντιπυρική Προστασία)
Με σεβασμό
Ευαγγελία Κομματά
Υποψήφια δημοτική σύμβουλος
Τηλ. 6977904912
http://evaggeliakommata.blogspot.com/
evaggelia.kommata@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου